Saturday, November 23, 2024

Miti i neo-otomanizmit dhe politika e jashtme turke

Ndryshe nga sa besojnë shumë vezhgues, politika e jashtme turke nuk është ekspansioniste. Ajo është mbrojtëse dhe pragmatiste.

Datë:

Nga Marwan Kabalan

Gjatë viteve të fundit, politika e jasthme turke, gjithnjë e më e konsoliduar, është ndierë edhe te fqinjët e saj. Në korrik, pas përplasjeve midis Azerbaixhanit dhe Armenisë në Nagorno-Karabakh, Ankaraja kreu stërvitje të përbashkëta me ushtrinë azere, duke e bërë të qartë se qendronte në krah të aleatit të tij. 

Në maj, ushtria turke mbështeti dhe ndihmoi Qeverinë e Pajtimit Kombëtar (GNA) në Tripoli të njohur ndërkombëtarisht që të përjashtonte forcat ushtarake renegate të komandantit Khalifa Haftar nga pjesa më e madhe e Libisë perëndimore, i cili mbështetet nga Rusia, Egjipti dhe Emiratet e Bashkuara Arabe (EBA). 

Në shkurt, ndërhyrja e ushtrisë turke bëri që të dështonte përpjekja e regjimit sirian dhe aleatëve të tij iranianë që të merrnin nën kontroll bastionin e fundit të opozitës në provicën e Idlibit në Siri, duke detyruar Moskën që t’i përmbahej marrëveshjes së vitit 2018 për zonën e zbutjes së konfliktit.

Në fakt, aktualisht ndikimi i politikës së jashtme turke shtrihet nga Ballkani perëndimor në Kaukaz dhe nga Gjiri Persik deri në Bririn e Afrikës. Kjo ka bërë që disa analistë ta përceptojnë politikën turke si një ambicje “neo-otomane” për hegjemoni rajonale. Duke iu referuar retorikës zyrtare, ata kanë ardhur në përfundimin se strategjia e Ankarasë udhëhiqet nga një “ideologji neo-otomane.”

Por, përtej retorikës dhe akteve simbolike, politika e jashtme turke është më shumë mbrojtëse nga natyra dhe përcaktohet nga tre elementë kryesorë: stabiliteti i brendshëm dhe integriteti territorial; kërcënimi i përceptuar nga rivalët rajonalë që duan të mbushin vakuumi e lënë pas nga Shtetet e Bashkuara në Lindjen e Mesme; dhe pavarësia energjitike.

Në mbrojtje të stabilitetit të brendshëm

Projektimi i fuqisë turke shënon një ndarje të qartë nga vitet e hershme të qeverisë së Partisë për Drejtësi dhe Zhvillim (AK Parti) që sillej rreth doktrinës me “zero probleme me fqinjët”, e zhvilluar nga Ministri i Jashtëm i asaj kohe Ahmet Davutoğlu. Kjo doktrinë u ekplipsua nga ngjarjet e “Pranverës Arabe” dhe vakuumi që la pas tërheqja e SHBA-ve nga Iraku në vitin 2011. 

Nxitimi i fuqive të ndryshme rajonale për të përcaktuar rezultatin e kryengritjeve arabe të viteve 2010-2011 dhe venitja e interesit të Uashingtoni për rajonin, e detyroi Turqinë që të rishikonte qasjen e saj rajonale. Konflikti i vitit 2015 me Partinë e Punëtorëve të Kurdistanit (PKK), e cila ka udhëhequr një kryengrite të armatosur kundër shtetit turk për më shumë se 40 vjet, dhe grushti i dështuar i shtetit në 2016 e përforcuan më shumë këtë qasje, pasi lidershipi turk gjithnjë e më shumë filloi të shqetësohej për kërcënimet e jasthme ndaj stabilitetit të brendshëm. 

Në vitin 2017, kushtetuta turke u amendua për t’i dhënë Presidentit kompetenca gjithëpërfshirëse në politikën e jashtme dhe në çështjet e sigurisë. Kjo i dha mundësinë Presidentit Erdoğan që të ndiqte një strategji rajonale më këmbëngulëse. 

Ndryshimi i parë domethënës ndodhi me çështjen e Sirisë. Në vitin 2016, Ankaraja e kuptoi se kishte humbur mundësinë që të ndikonte në rezultatin e konfliktit sirian. Ndonëse ka një vijë kufitare me Sirinë prej 900 km, ishte e qartë se kishte dështuar në arritjen e të gjitha objektivave kyçe në politikën e saj ndaj luftës civile në Siri: largimin e regjimit të Bashar al-Asadit dhe vendosjen e një qeverie mike në Damask.

Nga ana tjetër, Rusia dhe Irani, ku asnjëra nuk ka kufi të përbashkët me Sirinë, ishin më të sukseshëm në ruajtjen e interesave të tyre në vendin e goditur nga lufta. Ato arritën ta shpëtojnë regjimin e Asadit nga rrëzimi  dhe të ndalojnë përparimin e opozitës së mbështetur nga Turqia. 

Pas ndërhyrjes ushtarake ruse në shtator të vitit 2015 në mbështetje të regjimit të Asadit, mundësitë e Turqisë për të ndikuar në rrjedhën e konfliktit u pakësuan në minimum. Mbeshteja amerikane ndaj Njësisë për Mbrojtjen e Popullit (YPG), krahu sirian i PKK-së, në luftën kundër ISIS-it, alarmoi edhe qeverinë turke duke e detyruar që ta rishikojë politikën e saj ndaj Sirisë. 

Për rrjedhojë, ajo i vuri vetës një objektiv më modest: të parandalonte krijimin e një enklave kurde të dominuar nga PKK-ja përgjatë kufirit jugor, që mund të destabilizonte rajonet kurde të Turqisë. Ankaraja e zbuti kundërshtimin e saj ndaj regjimit të Asadit në mënyrë që të fitonte miratimin e Rusisë për ndërhyrjen e saj ushtarake në veri dhe veri-perëndim të Sirisë për të arritur objektivin e saj të ri. 

Kësisoj, interesat turke në Siri u kufizuan në zonat përreth kufirit të vet, e nuk kishin të bënin më me të ardhmen e regjimin në Damask. Ndalimin i efektit destabilizues të konfliktit sirian në territorin e vet u bën objektivi kryesor i Ankarasë.

Kërcënimet rajonale dhe pavarësia energjitike

Një nxites i rëndësishëm i politikës së jashtme turke është gjithashtu siguria energjitike, e cila në vetvete është e gërshetuar me kërcënime të ndryshme nga rivalët rajonalë. Aktualisht, Rusia dhe Irani plotësojnë 80 përqind të nevojave energjitike të Turqisë. Rivaliteti me të dyja palët e vendos Ankaranë në një pozitë delikate. 

Prandaj, gjatë viteve të fundit ajo ka kërkuar diversifikiminn e furnizimeve me energji dhe ka rritur përpjekjet e saj në eksplorimin e energjisë në ujërat ngjitur, përfshirë Detin Mesdhe. Kjo ka ndikuar direkt në politikën e saj ndaj Libisë.

Kur shpërtheu lufta e dytë civile në Libi në vitin 2014, pasi Haftari tentoi ta bashkonte Libinë në sundimin e tij, Turqia nuk dukej e interesuar të luante ndonjë rol të madh në konfliktin libian. Vëmendja e saj ishte fokusuar në Sirinë fqinje dhe kërcënimet e tjera direkte. Mbështetja e Turqisë për Qeverinë e Pajtimit Kombëtar (GNA) me qendër në Tripoli ishte e kufizuar në mbështetje mediatike dhe diplomatike. 

Themelimi i Forumit të Mesdheut Lindor për Gazin (EMGF) nga Egjipti, Greqia, Qiproja, Izraeli, Italia, Jordania dhe Autoriteti Palestinez (PA) në fillim të vitit 2019, e rriti ndjesinë e pasigurisë së Turqisë, pasi ajo u përjashtua nga kjo marrëveshje për transformimin e Mesdheut  Lindor në një qendër kryesore energjie. 

Ishte ky momenti kur Libia u kthye në mundësinë më premtuese për Turqinë për të kundërshtuar përpjekjet për izolimin e saj. Po ashtu, armiqësia në rrijte e Egjiptit dhe Emirateve të Bashkuara Arabe e përshpejtoi këtë ndryshim në politikë.

Në nënëtor 2019, qeveria turke firmosi një marrëveshje me GNA-në mbi juridiksionin detar në Mesdhe, e cila ndryshoi thellësisht kufijtë e zonave ekzkluzive ekonomike në lindje të Mesdheut, duke e bërë të qartë kështu qëllimin e Turqisë për të bllokuar çdo projekt për eksportimni e energjisë në Europë pa miratimin e saj. Për rrjedhojë, mbijetesa ndaj GNA-së në Tripoli u kthye në një cështje thelbësore për Turqinë. Kur Haftari iu rikthye ofensivës së tij kundër Tripolit në fillim të këtij viti, Turqia qëndroi pas GNA-së, duke ndryshuar dinamikën e konfliktit libian. 

Rivaliteti rajonal me Emiratet e Bashkuara Arabe, për të cilat Turqia dyshon se kanë qenë të përfshira në përpjekjen për grusht shteti në vitin 2016 dhe se mbështesin YPG-në dhe PKK-në, po ashtu e nxiti atë që të ndërmerrte masa ndaj bllokadës kundër Katarit, i cili është aleati i saj arab kryesor dhe një furnizues me gaz gjithnjë e më i rendësishëm.

Qeveria turke i interpretoi përpjekjet e Emirateve të Bashkuara Arabe, Arabisë Saudite, Bahreinit dhe Egjiptit si një përpjekje për të ndryshuar regjimin në Doha – një lloj vazhdimësie e përpjekjes për grusht shteti në Turqi.

Që nga viti 2011, Abu Dhabi, bashkë me aleatin e tij,  Rijadin, është përpjekur të minojë daljen e forcave me prirje islamike në botën arabe, me të cilat Ankaraja ka gjetur një bazë të përbashkët. Në vitin 2013, Emiratet e Bashkuara Arabe ndihmuan në orkestrimin e grusht-shtetit ushtarak kundër Presidentit egjiptian të zgjedhur në mënyrë demokratike, Muhamded Mursit. 

Pas dështimit të grushtit të shtetit në Turqi, Emiratet e Bashkuara i kërkuan Arabisë Saudite dhe aleatëve të tjerë rajonalë që të shkonin pas Katarit. Me mbështetjen ndaj Katarit, Turqia në fakt po mbronte vetën dhe po forconte pozicionin e vet përballë rivalëve të saj. Parlamenti turk ratifikoi menjëherë marrëveshjen ushtarake me Dohan. Trupat ushtarake u dërguan në vendin aleat për të parandalaur një aksion të mundshëm ushtarak nga Saudia dhe Emiratet. 

Kësisoj, pas asaj që duket si një politikë e jashtme turke agresive, fshihet një pragmatizëm vetëmbrojtës, e jo një ambicie për të rikthyer lavdinë osmane. Pa dyshim, në shumicën e sipërmarrjeve në projektimin e forcës së saj, dora e Turqisë është forcuar nga rrethana të jashtme, e jo nga qëllime ekspansioniste. E kjo është një ndër pasojat e shumta të tërheqjes së Shteteve të Bashkuara nga Lindja e Mesme. 

Autori është një akademik dhe shkrimtar sirian. Ai ka një doktoraturë në Marrëdhënie Ndërkombëtare. Po ashtu, ai është Drejtor i Analizave të Politikave të Jatshme pranë Qendrës Arabe për Kërkime dhe Studime Politike.

Pikëpamjet e shprehura në këtë artikull janë të autorit e nuk përfaqësojnë domosdoshmërisht politikat editoriale të Observer.al

Observer.al

PËRGJIGJU

Ju lutemi shkruani komentin tuaj!
Ju lutem shkruani emrin tuaj këtu

Stay Connected

16,985FansaPëlqeje
564,865NdjekësitNdjek
2,458NdjekësitNdjek
spot_img

Popular

Të ngjashme
Related

Plani 2.0 i Trumpit për ndalimin e muslimanëve

Donald Trump është zotuar se do të rikthejë një version akoma më të ashpër të ‘Ndalimit për muslimanët’. Pasojat për muslimanët, si në Amerikë ashtu edhe jashtë saj, do të jenë të rënda.

Reflektime mbi “Islamofobinë Globale dhe Rritjen e Populizmit”

Libri "Islamofobia globale dhe rritja e populizmit" shqyrton rritjen e Islamofobisë dhe populizmit në vende të ndryshme, nga India në Evropë.

Akrobacitë islamofobe të Hysamedin Ferajt

Replikë me “Rrahmanizmin” e politologut të majtë, neoliberalit, laikut e ateistit Hysamendin Feraj.

Gjenocidi kundër palestinezëve po ushqen një valë globale të urrejtjes anti-muslimane

Duke mbështetur veprimet gjenocidale të Izraelit në Gaza, Perëndimi ka krijuar kushtet për përhapjen e dhunës ndaj muslimanëve globalisht. Si rezultat, Islamofobia është rritur ndjeshëm gjatë vitit të fundit, duke arritur nivele të ngjashme me ato pas sulmeve të 11 shtatorit.
Verified by MonsterInsights